20.04.2022

Maakunnan yhteistyöryhmän kokoustiedote

Pohjois-Pohjanmaan maakunnan yhteistyöryhmä piti hybridikokouksen keskiviikkona 20.4.2022 Oulussa.

Kokouksen aluksi Prikka kiertoon -hankkeen projektikoordinaattori Tiina Nokela esitteli yhteistyöryhmälle ajankohtaista ESR-hanketta. Prikka kiertoon on kehittämishanke, joka kehittää laajassa yhteistyössä Ouluun kiertotalouden logistiikkakeskusta. Keskus ratkoo kahta ajankohtaista haastetta, sekä hävikkiruuan parempaa hyödyntämistä että haasteellisessa työmarkkina-asemassa olevien työllistymistä.

Pohjois-Pohjanmaan liiton kansainvälisten asioiden päällikkö Hanna Honkamäkilä esitteli tilannekuvaa Pohjois-Pohjanmaan roolista rajat ylittävissä ohjelmissa. Honkamäkilä kertoi muun muassa Pohjois-Pohjanmaan liitolle avautuneesta uudesta vastuusta Itämeren makroaluestrategian matkailun saralla. Pohjois-Pohjanmaan liitto on valittu Euroopan unionin Itämeren makroaluestrategian matkailun politiikka-alueen toiseksi koordinaattoriksi yhdessä Puolan Pomorskien alueen kanssa.

Honkamäkilä kertoi myös Interreg Auroran uuden ohjelmakauden ensimmäisestä hausta, joka avautuu 21. kesäkuuta. Ohjelma on uusi. Siinä on yhdistetty Interreg Pohjoinen ja Interreg Bothnia Atlantica. Ohjelman kieli on englanti ja Aurora-ohjelman partnerihakutilaisuus järjestetään Skellefteåssa 7.-8. kesäkuuta. Ohjelman painopistealueita ovat älykkäämpi Eurooppa, vihreämpi Eurooppa ja sosiaalisempi Eurooppa.

Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelmakauden hakuun on valmius

Kokouksessa todettiin myös, että Uudistuva ja osaava Suomi 2021-2027 -ohjelmakauden osalta odotellaan Eura-järjestelmän päivittymistä, jotta hakuja saadaan avattua. Pohjois-Pohjanmaan liitossa on valmius avata hakuja nopealla aikataululla, kun se järjestelmien osalta on teknisesti mahdollista.

Asiaa käsittelevien puheenvuorojen yleinen näkemys oli, että Pohjois-Pohjanmaa täytyy pyrkiä hyödyntämään Euroopan unionin tuomia kehitysrahoitusmahdollisuuksia täysimääräisesti. Se tapahtuu etenkin rahoitusohjelmien koordinointiin panostamalla.

Yhteistyöryhmä sai myös katsauksen Pohjois-Pohjanmaan Leader-toiminnasta. Leader-toimintaa esitteli Nivala-Haapajärven sekä Haapaveden-Siikalatvan alueilla toimivan Keskipiste-Leaderin toiminnanjohtaja Ilkka Peltola.

Pohjois-Pohjanmaalla on viisi Leader-ryhmää. Toiminnan ytimessä on ajatus paikkakunnan kehittämisestä yhdessä alueen asukkaiden voimin. Se toteutuu rahoittamalla alueen asukkaiden kehittämishankkeita ja neuvomalla niiden toteutuksessa. Leader-ryhmät aktivoivat, innostavat, tiedottavat, kouluttavat ja toimivat hankkeiden toteuttajien apuna.

Lisäksi Pohjois-Pohjanmaan Elinkeinot, työvoima ja osaaminen -vastuualueen johtaja Petri Keränen antoi yhteistyöryhmälle katsauksen varautumistilanteesta Pohjois-Pohjanmaalla.

Seuraava maakunnan yhteistyöryhmän kokous pidetään 18.5.2022.

Lisätiedot: aluekehityspäällikkö Heikki Ojala, puh. 050 433 3951