08.11.2022

Pohjois-Pohjanmaa-palkinto Helena Petäistölle

Pohjois-Pohjanmaan liiton maakuntahallitus on myöntänyt Pohjois-Pohjanmaa-palkinnon toimittaja, kolumnisti ja tietokirjailija Helena Petäistölle.

Helena Petäistö pääsi ylioppilaaksi Oulun tyttölyseosta ja valmistui ekonomiksi Helsingin kauppakorkeakoulusta. Työskennellessään Pariisissa ranskalaisyrityksessä hän alkoi tehdä lisäksi juttuja suomalaismediaan. Palattuaan Suomeen vuonna 1983 hän toimi MTV:n uutisten ulkomaantoimittajana. Vuonna 1990 Petäistö palasi Pariisiin MTV:n uutisten Ranskan ja Euroopan kirjeenvaihtajaksi.

Helena Petäistö on kirjoittanut lukuisia teoksia Ranskan ja Euroopan politiikasta, ranskalaisesta elämänmuodosta sekä Euroopan kaupungeista. Hän on toiminut muun muassa kymmenen vuoden ajan Suomen Kuvalehden kolumnistina ja tällä hetkellä MTV:n Eurooppa-kolumnistina. Lisäksi Petäistö on tullut tunnetuksi suosittuna Eurooppa-esitelmöitsijänä sekä journalistiasiantuntijana ja kommentaattorina.

Helena Petäistö asuu Helsingissä ja Pariisissa. Hän on vahvasti tuonut esille omia pohjoispohjalaisia juuriaan ja ottanut aktiivisesti kantaa Oulun kehittämiseen sekä osallistunut Raution, Suomen vuoden 2022 kylän, ponnisteluihin kylän elinvoiman säilyttämiseksi. Petäistö viettää lomiaan sekä Raution kylässä että entisessä kotikaupungissaan Oulussa.

Helena Petäistö on huomioitu monin kansainvälisin ja kansallisin tunnustuksin, muun muassa Suomen Kuvalehden journalistipalkinnolla ja Ranskan Kunnialegioonan upseerimerkillä. Hän on myös Oulun yliopiston kunniatohtori.

Palkinto on kuvanveistäjä Sanna Koiviston muotoilema pienoisveistos, joka symboloi Pohjois-Pohjanmaan maakuntaa. 20.12.2022 myönnetty palkinto luovutetaan Pohjois-Pohjanmaan maakuntapäivillä 8.11.2022.

Pohjois-Pohjanmaa-palkinto myönnetään Pohjois-Pohjanmaan hyväksi tehdystä elämäntyöstä tai sellaisesta työstä, joka on tehnyt Pohjois-Pohjanmaata tunnetuksi ja vahvistanut sen identiteettiä.

Aiemmin Pohjois-Pohjanmaa-palkinnon ovat saaneet professori Seppo Säynäjäkangas 2005, opetusneuvos Marketta Viitala 2006, Oulu Kärpät Oy 2007, maakuntaneuvos Pentti Lampinen 2007, Oulun yliopisto 2008, luontovalokuvaaja, fil.tri h.c. Hannu Hautala 2009, maaherra Eino Siuruainen 2010, DI, tekniikan tohtori h.c. Juha Hulkko 2011, lentoaseman päällikkö Pekka Mäntynen 2012, järjestöneuvos Marja Irjala 2013,kapellimestari Timo Hannula 2014, professori Anssi Paasi 2015, pilapiirtäjä Jari Elsilä 2016, kaupunginjohtaja Matti Pennanen 2017, oopperalaulaja Soile Isokoski 2018,teollisuusneuvos Veijo Sydänmetsä 2019, professori, tutkimusrehtori Taina Pihlajaniemi 2020 ja jääkiekkoilija Lasse Kukkonen 2021.