01.11.2021

Pohjois-Pohjanmaan järjestötekopalkinto 2021 Raution kyläyhdistys ry:lle ja Raution kauppa-osuuskunnalle

Vuoden 2021 Pohjois-Pohjanmaan järjestötekona palkitaan Raution kyläyhdistys ry:n ja Raution kauppaosuuskunnan yhteisöllinen toiminta kylän elinvoimaisuuden säilyttämiseksi. Raution kyläyhdistys ry osti loppusyksystä 2020 kyläkaupan kiinteistön kaupan toiminnan yllättäen loputtua. Kyläkaupan toimintaa jatkettiin osuuskuntaperiaatteella yli 200 vapaaehtoisen jäsenen voimin. Myös tilojen remontointi toteutettiin valtaosin vapaaehtoisuuteen perustuen talkootyöllä.Raution kyläyhdistys ry:n puheenjohtaja Vesa Hihnala korostaa vapaaehtoisten roolia toiminnassa: ”Projekti on vaatinut kyläläisiltä valtavan määrän talkootyötä. Onneksi kylältä löytyi myös yrityksiä ja muun muassa rakennusalan ammattilaisia, jotka lähtivät mukaan”.

Vähittäistavarakaupan lisäksi tarjolla on kahvilan, Postin, Veikkauksen ja apteekin palvelut. ”Tavoitteena oli lähteä kehittämään palveluja, ei pelkästään palauttamaan niitä. Raution kyläkauppa on enemmän kuin pelkkä kauppa, se on tärkeä kohtaamispaikka alueen ihmisille”, Hihnala toteaa. Vielä tämän vuoden aikana on tarkoitus käynnistää polttoaineen myynti. Suunnitteilla on myös varastotilan kunnostaminen ja muuttaminen lämpimäksi. Tämä mahdollistaisi kiinteistöön uutta liiketoimin-taa, kuten parturi-kampaamon, kirpputorin ja myyntipisteen kyläläisten omille tuotteille.”Palveluja parantamalla pyritään lisäämään kyläläisten viihtyvyyttä omalla kylällä, ja kenties houkuttelemaan myös uusia asukkaita”, Hihnala kertoo.

Maanantaina 1.11.2021 Pohjois-Pohjanmaan maakuntapäivillä luovutetun palkinnon vastaanottivat Raution kyläyhdistys ry:n puheenjohtaja Vesa Hihnala, Raution kyläyhdistys ry:n sihteeri Vesa Haapakoski ja Raution kauppaosuuskunnan puheenjohtaja Hannu Niemelä. Palkinto jaettiin kolmannen kerran ja sen luovuttivat Pohjois-Pohjanmaan järjestöneuvottelukunnan puheenjohtaja Esko Hassinen ja Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja Ilpo Tapaninen.

Pohjois-Pohjanmaan liitto pyysi syyskuun aikana ehdotuksia Pohjois-Pohjanmaan järjestöteoksi 2021. Tämän vuoden teemana oli syrjäytymisen ehkäisy. Palkintoperusteissa korostettiin erityisesti rajojen ylittämistä, vaikuttavuutta ja vapaaehtoistyön osuutta. Järjestöteon ei tarvitse olla yksittäinen teko, vaan se voidaan ymmärtää ja tulkita laajemmin. Ehdotuksia tuli yhteensä kahdeksan. Palkintona yhdistys saa 1000 euroa toimintansa tukemiseen.

Lisätietoja:Raution kyläyhdistys ry:n puheenjohtaja Vesa Hihnala,
p. 044 7966 345Raution kauppaosuuskunnan puheenjohtaja Hannu Niemelä,

Pohjois-Pohjanmaan maakuntapäivät järjestetään 1.–2.11.2021 Oulun Teatterilla.

Lisätietoja tapahtumasta antaa viestintä- ja hallintopäällikkö Arja Hankivaara, Pohjois-Pohjanmaan liitto, p. 050 3322 5797.