16.02.2022

Maakunnan yhteistyöryhmän kokoustiedote

Pohjois-Pohjanmaan maakunnan yhteistyöryhmän kokous pidettiin keskiviikkona 16. helmikuuta.

Hanke-esittely: Go global – invest and export Oulu

Petri Karinen ja Sanna Savolainen BusinessOulusta esittelivät BusinessOulun toimintaa sekä Go global – invest and export Oulu -hanketta. BusinessOulu kehittää muiden aluekehittäjien kanssa kansainvälistä Oulua ja Pohjois-Pohjanmaan maakuntaa. Vientitoimenpiteet sekä yritysten ja organisaatioiden kansainvälinen osaaminen ja kehitys ovat avainasemassa menestykseen ja yritysten vahvaan kasvuun globaaleilla markkinoilla.

Business Finlandin toiminta ja RRF

Teija Pakanen esitteli Business Finlandin toimintaa. Business Finland on keskeinen toimija EU:n elpymis- ja palautumistukivälineen (RRF) käytännön toteutuksessa. Elpymisrahoituksella edistetään elinkeinorakenteen uudistumista ja suomalaisten yritysten kestäviin ratkaisuihin perustuvaa kilpailuetua. Business Finlandille on esitetty myöntövaltuuksia noin 530 miljoonan euron arvosta Suomen kestävän kasvun ohjelmasta.

Aluekehityskeskustelun nykytila ja kehittämisen kärjet

Pohjois-Pohjanmaan liiton kehitysjohtaja Tiina Rajala esitteli aluekehityskeskusteluprosessia ja kehittämisen kärkiä. Alukekehityskeskustelusta syntyy yhteistyöasiakirja valtioneuvoston ja maakuntien välille.

Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartta

Pohjois-Pohjanmaan liiton erityisasiantuntija Ritva Isomäki esitteli Pohjois-Pohjanmaan ilmastotiekartan ja sen painotukset.

Seuraava maakunnan yhteistyöryhmän kokous pidetään 16.3.2022.