05.04.2023

Maakunnan yhteistyöryhmän päätöksiä 5.4.2023

Ajankohtaiset hanke-esittelyt

• Kestävää ja integroituvaa sähköenergian varastointia additiivisin valmistusmenetelmin (SIESAM), Oulun yliopisto

Pohjois-Pohjanmaan haetut yritysten kehittämisavustukset ja hakutulokset

Maakunnan yhteistyöryhmä merkitsi tiedoksi Pohjois-Pohjanmaan haetut yritysten kehittämisavustukset ajalta 14.3.-31.12.2022. Kehittämisavustuksia haettiin yhteensä 29,2 miljoonaa euroa Pohjois-Pohjanmaalla, Lapissa ja Kainuussa. Saapuneita hakemuksia oli 101.

Maakunnan yhteistyöryhmä merkitsi tiedoksi myös yritysten kehittämisavustusten hakutulokset 1.1.-28.2.2023. Vuoden alusta lähtien Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskukselle on tullut 35 hakemusta, joiden yhteenlaskettu suunniteltu rahoitus on 4,5 miljoonaa euroa.

Maakunnan yhteistyöryhmä puoltaa kolmea hanketta rahoitettavaksi Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmasta

Kestävää ja integroituvaa sähköenergia varastointia additiivisin valmistusmenetelmin (SIESAM) – Kehittämishanke / EAKR

Hakija: Oulun yliopisto ja VTT

Kokonaiskustannusarvio: 1 300 660 €

Haettu EAKR- ja valtion rahoitus: 910 454 € (P-P 730 454 € ja P-K: 180 000 €)

Hankkeen tavoitteena on kasvattaa uuden sukupolven akkukennoteknologian kehitystä ja teollistumista tukevaa materiaali- ja valmistusteknologista osaamista. Tavoitteena on mahdollistaa litium-ioniakkujen tuotanto, joka on nykyisiä akkukennoja ympäristöystävällisempi ja sosioekonomisesti kestävämpi tuotantotapa.

Biomassat kiertoon Koillismaalla / EAKR

Hakija: Koillis-Suomen kehittämisyhtiö
Kokonaiskustannusarvio: 1 192 421 €
Haettu EAKR- ja valtion rahoitus: 834 696 €

Hankkeen tavoitteena on lisätä maaseudun yritystoimintaa ja luoda työpaikkoja kehittämällä kustannustehokas tapa hyödyntää ympäristönhoidollisia biomassoja. Samalla kehitetään keino tehostaa maaseudun ravinnekiertoa, nostaa omavaraisuusastetta sekä tehdä vesien- ja ympäristönhoidosta taloudellisesti kannattavaa. Hankkeessa kehitetään uusi laite vesiruton ja muiden vesikasvien keruuseen.

ÄlyPilot ­– Älykkäiden miehittämättömien järjestelmien pilotoinnit Pohjois-Pohjanmaalla / EAKR

Vastuuviranomainen: Pohjois-Pohjanmaan liitto
Hakija: Centria-ammattikorkeakoulu Oy (Nivala-Haapajärven seutu NIHAK ry, Haapaveden-Siikalatvan seudun kuntayhtymä, Sievin Teollisuuspuisto Oy)
Kokonaiskustannusarvio: 491 043 €
Haettu EAKR- ja valtion rahoitus: 481 222 €

Hankkeen päätavoitteena on miehittämättömiin järjestelmiin liittyvän osaamisen ja innovaatiokapasiteetin kasvattaminen alueella. Hankkeessa kehitetään ja pilotoidaan erilaisia käyttötapauksia alueen ja loppukäyttäjien näkökulmasta sekä jaetaan tietoa ratkaisuista alueelle. Lisäksi hankkeessa pyritään tunnistamaan käyttötapausten soveltuvuutta muille toimialoille ja kehitetään mahdollisesti kaupallistettavia ratkaisuja.

Seuraava kokous

Maakunnan yhteistyöryhmän seuraava kokous pidetään 4.5.2023.

Maakunnan yhteistyöryhmän esityslista.

Lisätiedot: aluekehityspäällikkö Heikki Ojala, puh. 050 4333951