21.02.2022

Maakuntahallituksen kokoustiedote

Pohjois-Pohjanmaan maakuntahallitus piti hybridikokouksen maanantaina 21.2.2022.

Markus Erkkilästä Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtaja

HTM Markus Erkkilä valittiin Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtajan virkaan. Erkkilä on toiminut Keski-Suomen liiton suunnittelujohtajana vuodesta 2020 alkaen. Sitä ennen hän on työskennellyt muun muassa Etelä-Pohjanmaan liiton vs. suunnittelujohtajana sekä maankäytön suunnittelijana. Suunnittelujohtaja toimii maakunnan suunnittelun ja osaamisen vastuualueen johtajana.

Kansainväliseen toimintaan valittiin jäseniä

Euregio Karelian hallintokomiteaan nimettiin jäseneksi maakuntahallituksen puheenjohtaja Jussi Ylitalo ja varajäseneksi maakuntavaltuuston 3. varapuheenjohtaja Tuomas Okkonen.

Jäseniksi Itämeren komission työryhmiin valittiin
Transport Working Group: Jouni Jussinniemi (varajäsen Kaarina Kailo)
Maritime Working Group: Sari Nurro (varajäsen Harri Karjalainen)
Energy and Climate Working Group: Rami Rauhala (varajäsen Esa Aalto).

Muita asioita

• Maakuntajohtaja Pauli Harjun esille tuomat edunvalvonta-asiat: selonteko TEM:n kanssa käydystä aluekehityskeskustelusta sekä hallitusohjelmatavoitteiden valmistelu.
  • Maakuntahallitus siirsi toimivaltaansa EU:n alue- ja rakennepolitiikan Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027-ohjelman rahoituksen osalta siten, että rahoituspäätökset tekee aluekehityspäällikkö ja esittelijänä toimivat aluekehitysasiantuntijat.
  • Maakuntahallitus siirsi toimivaltaansa tulevien rahoitushakujen päätöksenteon osalta kansallisesti rahoitetussa AKKE- ohjelmassa siten, että rahoituspäätökset tekee aluekehityspäällikkö aluekehitysasiantuntijan esittelystä.
  • Kesäkuun 2022 maakuntahallituksen kokous päätettiin pitää tiistaina 21.6. Muutoin aikaisemmin päätetyt kokousajankohdat pysyvät voimassa.
  • Pohjois-Pohjanmaan liitto on hakenut AKKE-rahoitusta hankkeelle Pohjois-Pohjanmaan muutoskykyselvitys. Hankkeessa laaditaan raportti maakunnan väestön, toimintaympäristön ja elinkeinojen rakennemuutosriskeistä. Hankkeen kokonaisbudjetti on 40 000 euroa ja toteutusaika 1.3.–31.8.2022.
  • Rajanylittävän yhteistyön yleisinfo.
  • Itä- ja Pohjois-Suomen metsätyöryhmä ja metsäperiaatteet.