13.03.2023

Maakuntavaltuusto valitsi Jussi Rämetin Pohjois-Pohjanmaan maakuntajohtajaksi

Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuusto piti ylimääräisen kokouksen Oulussa, Hotelli Lasaretissa, maanantaina 13.3.2023. Maakuntavaltuusto valitsi maakuntajohtajan virkaan filosofian maisteri Jussi Rämetin.

Päätöksestä äänestettiin maakuntavaltuutettu Juha Hännisen esityksestä. Suljetussa lippuäänestyksessä Jussi Rämet sai 57 ääntä ja Tiina Rajala 13 ääntä.

Rämet on toiminut Muhoksen kunnanjohtajana vuodesta 2021. Sitä ennen, vuodesta 2012, hän toimi Pohjois-Pohjanmaan liiton suunnittelujohtajana. Vuosina 2016–2017 hän oli Pohjois-Pohjanmaan maakuntajohtajan sijaisena, kun Pauli Harju toimi maakuntauudistuksen muutosjohtajana valtiovarainministeriössä. Keski-Pohjanmaan maakunta- ja sote-uudistuksen muutosjohtajana Rämet työskenteli 2018–2019.

Maakuntajohtajan virka tuli avoimeksi maakuntajohtaja Pauli Harjun eron myötä 1.4.2023 lähtien. Määräaikaan mennessä maakuntajohtajan virkaan tuli yhteensä yksitoista hakemusta.

Pohjoisen ohjelman ja Pohjois-Pohjanmaan liiton hallitusohjelmatavoitteiden vaikuttamistoimet

Maakuntajohtaja Markus Erkkilä kertoi valtuutetuille Pohjois-Pohjanmaan liiton hallitusohjelmatavoitteiden vaikuttamistoimista. Pohjoinen ohjelma on pohjoisen toimijoiden yhteinen aloite valtioneuvostovetoiseksi ohjelmaksi, joka tulee kirjata seuraavaan hallitusohjelmaan. Valtioneuvostotason ohjelma tarvitaan, sillä kyseessä on valtioiden välinen yhteistyö pohjoisen Suomen, Ruotsin ja Norjan välillä. Pohjoisen Suomen elinvoiman säilyttäminen on geopoliittisesti tärkeää, ja pohjoisen investoinnit ja energiatuotanto ovat mittakaavaltaan kansallisesti merkittäviä. Lisäksi Pohjois-Pohjanmaan liitto on koonnut yhteen maakunnan kehittämisen kannalta tärkeät vaikuttamistavoitteet hallitusohjelmaan 2023–2026 maakuntahallituksen linjausten pohjalta.

Esityslistat ja pöytäkirjat

Linkki maakuntavaltuuston esityslistaan

Pohjois-Pohjanmaan liiton toimielinten esityslistat ja pöytäkirjat

vs. maakuntajohtaja Markus Erkkilä, p. 040 685 4045