08.11.2021

Mari-Leena Talvitie maakuntavaltuuston johtoon

Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuusto kokoontui ensimmäiseen kokoukseensa 8.11.2021 ja valitsi itselleen puheenjohtajiston sekä maakuntahallituksen ja tarkastuslautakunnan kuluvalle kuntavaalikaudelle.

Maakuntavaltuuston puheenjohtajaksi valittiin Mari-Leena Talvitie (kok., Oulu). Maakuntavaltuuston ensimmäiseksi varapuheenjohtajaksi nimettiin Jouni Jussinniemi (vas., Pyhäjärvi), toiseksi varapuheenjohtajaksi Jarmo Haapaniemi (sd., Kempele) ja kolmanneksi varapuheenjohtajaksi Tuomas Okkonen (ps., Liminka).

Keskusta edelleen valtuuston suurin puolue

Pohjois-Pohjanmaan kuntien edustajainkokouksen 4.11. valitsemassa maakuntavaltuustossa suurimman puolueen aseman pitää keskusta 27 paikalla. Kokoomuksella ja perussuomalaisilla molemmilla on valtuustossa 12 paikkaa. Vasemmistoliitolla on yhdeksän, sosialidemokraateilla kahdeksan, vihreillä kuusi ja kristillisdemokraateilla yksi paikka.

Jussi Ylitalo maakuntahallituksen puheenjohtajaksi

Maakuntahallituksen puheenjohtajaksi valittiin Jussi Ylitalo (kesk., Tyrnävä) ja varapuheenjohtajaksi Esa Aalto (vihr., Oulu).

Uudessa maakuntahallituksessa on 13 jäsentä, joilla jokaisella on henkilökohtainen varajäsen. Puolueittain hallituksen paikat jakaantuvat niin, että keskustalla on kuusi paikkaa, kokoomuksella ja perussuomalailla molemmilla on kaksi paikkaa sekä vasemmistoliitolla, sosialidemokraateilla ja vihreillä kullakin yksi paikka. Paikkajako perustuu kunnallisvaalien tulokseen Pohjois-Pohjanmaalla.

Maakuntahallituksen jäsenet

Tarkastuslautakuntaa johtaa Kristian Ruotsalainen

Tarkastuslautakunnan puheenjohtajaksi valittiin Kristian Ruotsalainen (kok., Liminka) ja varapuheenjohtajaksi Matti Leiviskä (kesk., Pyhäntä).