16.11.2021

Maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristön kokoustiedote 16.11.2021

Pohjois-Pohjanmaan maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristö kokoontui tiistaina 16.11.2021. Kokouksessa kuultiin tilannekatsaukset EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelmakauden 2021–2027 valmistelusta, CAP27 -suunnitelmasta sekä maaseuturahaston ajankohtaisista asioista.

Uudistuva ja osaava Suomi 2021–2027 EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman alueellisen rahoitussuunnitelman valmistelu vuosille 2021 ja 2022

Maakunnan yhteistyöryhmä hyväksyy EU:n alue- ja rakennepolitiikan ohjelman alueellisen rahoitussuunnitelman ja siihen sisältyvät rahoituksen painopisteet. Rahoituksen kohdentaminen kuvataan toimintalinjoittain, erityistavoitteittain ja viranomaisittain seuraavaksi kahdeksi vuodeksi. Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus valmistelevat asiaa. Päätösesitys käsitellään uuden maakunnan yhteistyöryhmän ensimmäisessä kokouksessa joulukuussa. Uudessa aluekehityslainsäädännössä ei tehty toimivaltamuutoksia, joten Pohjois-Pohjanmaan liiton ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskusten toimivallat välittävän viranomaisen tehtävissä vastaavat ohjelmakaudella 2021–2027 vanhaa kautta.

Itä- ja Pohjois-Suomen maakuntia on pyydetty ilmoittamaan TEM:lle ohjelmakauden 2014–2020 valtuustarpeet aiemmin jakamatta jääneiden valtuuksien osalta. Jaettavissa on valtuutta noin 30 miljoonaa euroa. Pohjois-Pohjanmaan liitto ja Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus ovat valmistelleet yhdessä esitystä ohjelmakauden 2014–2020 valtuustarpeista.

Hankehaun tuloksia

Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskuksen hankehaku päättyi 29.10.2021. EAKR- ja ESR-hakemuksia jätettiin yhteensä 17, joissa haettu tuki on yhteensä 3,8 miljoonaa euroa.

Maakunnan yhteistyöryhmän sihteeristö puoltaa seuraavia hankkeita rahoitettavaksi Kestävää kasvua ja työtä 2014–2020 Suomen rakennerahasto-ohjelmasta:

Ruokaturvan varmistaminen muuttuvassa ympäristössä

Hakija: Luonnonvarakeskus
Osatoteuttaja: Oulun yliopisto
Haettu tuki/kokonaiskustannukset: 287 998 € / 360 000 €

Digillä opin portaille

Hakija: Diakonia-ammattikorkeakoulu Oy
Osatoteuttaja: Suomen diakoniaopisto – SDO Oy
Haettu tuki/kokonaiskustannukset: 308 811 € / 386 015 €

MODO – Modulaarinen, Digitaalinen ja älykäs Oppimisympäristö

Hakija: Centria-ammattikorkeakoulu Oy
Haettu tuki/kokonaiskustannukset: 160 000 € / 200 000 €