08.04.2022
Vetoomus: Interreg Next-ohjelmiin 2021–2027 allokoitu EAKR-rahoitus tulee kanavoida ulkoraja-alueiden kehittämiseen Suomessa
Vetoomus 8.4.2022
Valtioneuvosto
Euroopan parlamentin suomalaiset jäsenet Ohjelma-alueiden maakuntien kansanedustajatINTERREG NEXT-OHJELMIIN 2021–2027 ALLOKOITU EAKR-RAHOITUS TULEE KANAVOIDA ULKORAJA-ALUEIDEN KEHITTÄMISEEN SUOMESSA
EU:n ulkorajaohjelmat ovat olleet koko 2000-luvun tärkeä kehittämisinstrumentti rajaseuduille. Ohjelmakaudelle 2021–2027 oli Suomessa valmisteltu kolmea EU:n ulkorajoille sijoittuvaa Interreg NEXT-ohjelmaa, joilla oli tavoitteena tukea Suomen ja Venäjän raja-alueiden kehitystä ja yhteistyötä kehittämis- ja investointihankkeiden avulla. Kolarctic-ohjelmaan olivat osallistumassa myös Ruotsi ja Norja. Kolmelle ohjelmalle oli allokoitu EU-rahoitusta yhteensä noin 112,1 miljoonaa euroa, joista EAKR-rahoitusta noin 55,5 miljoonaa euroa ja NDICI-rahoitusta noin 56,6 miljoonaa euroa. Lisäksi niihin olisi kohdentunut vastaava määrä valtioiden rahoitusta.
Venäjän sotatoimet Ukrainassa ovat pysäyttäneet uusien ulkorajaohjelmien valmistelun. EU:n komissio on ilmoittanut, että ulkorajaohjelmien ensimmäisen vuoden EAKR-myöntövaltuus, yhteensä noin 9,5 miljoonaa euroa, tullaan Interreg-asetuksen mukaisesti siirtämään EU:n sisärajoilla toteutettaville Interreg-ohjelmille. Suomen tapauksessa rahoitus siirtyy Aurora- tai Central Baltic-ohjelmiin.
Myöntövaltuuksien siirto Aurora- ja Central Baltic-ohjelmille on ulkorajaohjelmiin kuuluvien maakuntien näkökulmasta ongelmallista, koska osa maakunnista ei kuulu kummankaan ohjelman ohjelma-alueeseen. Käytännössä komission ratkaisu tarkoittaa miljoonien eurojen menetystä ulkoraja-alueille, joiden aluetalous erityisesti kärsii uudesta geopoliittisesta tilanteesta. Lisäksi monissa ulkorajamaakunnissa Interreg-ohjelman rooli ja tunnettuus on ollut marginaalinen verrattuna CBC-ohjelmaan.
Jotta ulkorajaohjelmiin allokoitua seuraavien vuosien 2023-2027 rahoitusta ei siirrettäisi Interreg-ohjelmille, tulee Suomen viipymättä vaikuttaa Euroopan komissioon, että valmistelu Yleisasetuksen (Common Provisions Regulation) 2021/1060 väljentämiseksi käynnistetään. Muutoksen tulee mahdollistaa ulkorajaohjelmiin (Interreg NEXT-ohjelmat) allokoidun EAKR-rahoituksen siirtämisen kansalliseen alue- ja rakennepolitiikan ohjelmaan. Lisäksi on selvitettävä pikaisesti, onko tarvetta muuttaa myös ns. Interreg-asetusta ((EU) 1059/2021) yleisasetuksen lisäksi.
Ehdotuksemme uusista asetusmuotoiluista on tämän vetoomuksen lopussa.
Asetusmuutoksen/ -muutosten myötä Interreg NEXT-ohjelmista siirtyvä EAKR- ja Suomen kansallinen rahoitus pystyttäisiin suuntaamaan EU:n alue- ja rakennepolitiikan ns. AURA-ohjelman kautta niiden maakuntien käyttöön, joilta Interreg NEXT-ohjelmien rahoitus on leikkaantumassa Venäjän kanssa tehtävän yhteistyön jäädyttämisen vuoksi. AURA-ohjelmaan on lisättävissä ulkorajamaakuntien kansainvälistymiskehitystä tukeva osio laatimalla ohjelman sisälle erillinen ITI (Integrated Territorial Investments) -strategia.Koska aikataulu asetusmuutoksille on kireä, odotamme Suomen toimivan ripeästi ja aktiivisesti suhteessa Euroopan Unioniin asetusmuutosten käynnistämiseksi.
EAKR-varojen ja niiden kansallisen vastinrahan tulee kanavoitua jatkossakin raja-alueiden aluekehityksen tueksi. Tällä on iso merkitys rajamaakuntien vaikeassa tilanteessa, kun yhteydet Venäjälle on käytännössä jäädytetty todennäköisesti pitkäksi aikaa.Lisätietoja:
Maakuntajohtaja Satu Sikanen, Etelä-Karjalan liitto, 0400 661 318 Maakuntajohtaja Pauli Harju, Pohjois-Pohjanmaan liitto, 0400 389 152 Kehittämisjohtaja Päivi Ekdahl, Lapin liitto, 0400 383 578Kaakkois-Suomi Venäjä CBC-ohjelma
Etelä-Karjalan liitto,
JUKKA KOPRA, maakuntahallituksen pjKymenlaakson liitto
JUKKA NYBERG, maakuntahallituksen pjEtelä-Savon maakuntaliitto
Karelia CBC-ohjelma
Pohjois-Pohjanmaan liitto
Kolarctic CBC -ohjelma Lapin liitto KATRI KULMUNI, maakuntahallituksen pj
Asetusten muutostarpeet (ehdotukset)
1) Yleisasetus (Common Provisions Regulation, CPR) (EU)2021/1060 Artiklassa 111 ”Määrärahojen siirrettävyys”, kohtaan 2 (Kullekin jäsenvaltiolle Investoinnit työpaikkoihin ja kasvuun -tavoitteeseen ja Euroopan alueellinen yhteistyö -tavoitteeseen (Interreg) kohdennettuja kokonaismäärärahoja ei saa siirtää näiden tavoitteiden välillä) tulee luoda poikkeusmenettelyt, jotka mahdollistavat määrärahojen joustavan siirtämisen ennalta arvaamattomassa tilanteessa. Artiklan uusi muotoilu voisi olla esimerkiksi ”Kullekin jäsenvaltiolle Investoinnit työpaikkoihin ja kasvuun –tavoitteeseen ja Euroopan alueellinen yhteistyö- tavoitteeseen (Interreg) kohdennettuja kokonaismäärärahoja ei saa siirtää näiden tavoitteiden välillä, paitsi perustellussa Force Majeur -tilanteessa”. Yleisasetuksen artiklan 109.2 nojalla komission antamaa täytäntöönpanosäädöstä (EU) 2021/1131, jossa eritellään jäsenmaittain Investoinnit työpaikkoihin ja kasvuun -tavoitteen ja Euroopan alueellisen yhteistyön tavoitteen saannot, tulee myös muuttaa, jos varoja siirretään tavoitteiden välillä.
2) Interreg-asetus (EU) 1059/2021
Interreg-asetuksen osalta on selvitettävä, tuleeko muutosta tehdä. Mikäli muutos katsotaan tarpeelliseksi, muutettavat artiklat olisivat seuraavat: Artikla 9 EAKR:n Interreg-ohjelmia koskevat määrärahat: artiklassa määritellyt osa-alueiden prosentuaaliset osuudet tulee mahdollisesti muuttaa Artikla 11 Luettelo Interreg-ohjelmien määrärahoista: komission täytäntöönpanosäädökset (EU) 2022/75 ja (EU) 2022/74, jossa vahvistetaan kunkin ohjelman EAKR-tuen määrä, tulee mahdollisesti muuttaa Artikla 12 Määrärahojen palauttaminen ja keskeyttäminen: kohta 3, jossa määritellään vapautettujen määrien kohdentamismahdollisuus (vain) sisäisiin rajat ylittäviin ohjelmiin, tulee mahdollisesti muuttaa