Generic selectors
Exact matches only
Search in title
Search in content
Search in posts
Hae sivuista

Yhdistettyjen kuljetusten edellytykset Pohjois-Pohjanmaalla -hanke

Yhdistettyjen kuljetusten edellytykset Pohjois-Pohjanmaalla -hanke

Pohjois-Pohjanmaan liiton hankkeessa (1.12.2019 – 30.4.2020) Yhdistettyjen kuljetusten edellytykset Pohjois-Pohjanmaalla selvitettiin yhdistettyjen kuljetusten uudelleen aloittamisen edellytyksiä sekä uudelleen käynnistämisen vaatimia infrainvestointeja. Yhdistetyt kuljetukset siirtävät kumipyöräliikennettä raiteille. Käytännössä tämä tarkoittaa suuryksikkökuljetuksia, joissa ajoneuvoyhdistelmiä, trailereita ja kontteja kuljetetaan junassa.

Yhdistettyjen kuljetusten toteutumiselle lähivuosina on kaksi perustetta: 1) rautatiekuljetusten ilmastopäästöt ovat murto-osa maantieliikenteen päästöistä ja 2) Seinäjoen ja Ylivieskan välinen ratahanke on päättynyt, ja rataosa on perusparannettu. Suomessa on olemassa olevaa yhdistettyjen kuljetusten kalustoa. Lastaus-/purkuterminaalit ovat valmiina Oulussa ja Turussa, mutta pääkaupunkiseudulle esimerkiksi Keravan terminaalialueelle pitäisi rakentaa uusi lastauspaikka.

Tehdyn selvityksen mukaan yhdistetyt kuljetukset ovat taloudellisesti kannattavia sekä rautatieoperaattorin että rekkayritysten näkökulmasta, jos junassa olisi arkipäivisin Helsinki-Oulu -välillä molempiin suuntiin vähintään 20 vaunua eli 20 ajoneuvoyhdistelmää. Jos juna kuljettaisi esimerkiksi 25 ajoneuvoyhdistelmää joka arkipäivä, ilmasto kiittäisi yli 9 000 CO2 tonnin verran vuodessa. Yhdistettyjen kuljetusten ilmastopäästöjen vähennys vastaa 3 000 henkilöauton keskimääräisiä vuosipäästöjä.

Kriittinen kysymys yhdistettyjen kuljetusten uudelleen käynnistämiseksi ovat junakuljetuksen aikataulut ja niiden täsmällisyys. Tähän on löydettävissä ratkaisuja. Palvelutason parantamiseksi ja yhdistettyjen kuljetusten kysynnän kasvattamiseksi on käynnistettävä investoinnit 1) Oulun ja Ylivieskan väliseen kaksoisraiteeseen, 2) pääkaupunkiseudun lastauspaikan rakentamiseen sekä 3) pääradan parantamiseen muilla ruuhkaisilla osuuksilla.

Hanke sai rahoitusta Pohjois-Pohjanmaan liiton Alueelliset innovaatiot ja kokeilut -rahoituksen kautta. Selvityksen toteutti Taloustutkimus.

Lisätietoja:

Suunnittelujohtaja Jussi Rämet jussi.ramet(at)pohjois-pohjanmaa.fi ja projektipäällikkö Ari Näpänkangas ari.napankangas(at)pohjois-pohjanmaa.fi

Hankkeen lopputiedote

Hankkeen loppuraportti 03242020